Body Balance

Förra torsdagen åkte jag till Göteborg för att spendera helgen där.
Liseberg, shopping osv.... Det...Det kunde jag glömma. Här var det tuff träning och kunskap som gällde.
All fokus på Body Balance, för att förhoppningvis bli godkänd Les Mills - Body Balance instruktör.
En sådan utbildning låter väl mest som att det är skoj och "lätt som en plätt". Men icke då! Roligt - Absolut! Men ack så krävande! Nöta teknik, få in koreografi, sätta den till musiken... Det blir mycket för huvudet på bara tre dagar.
Första dagen gick vi mest igenom koreografin för den akutella realesen på passet och nötte teknik osv.
Till dag 2 fick vi en låt ur realesen som vi skulle presentera inför gruppen. Kravet på den var att hålla bra teknik, sätta koregrafi, musik ha bra coaching. Med andra ord, endel press o endel att lära sig på en dag.
När jag var på Fitness-skolan med SATS förra året var jag skitnervös hela tiden och gjorde nog inte ett ända rätt pga min nervositet.
Denna gång var jag faktiskt inte alls lika nervös, knappt alls, så det gick ganska bra faktiskt.
Låten jag fick att presentera var uppvärmingslåten med inspiration från Tai Chi. Tycker om den väldigt mycket, och hoppades faktiskt på den låten redan första gången jag hörde den.
Trots lite skakiga ben, så satt koreografin, musiken satt, coaching satt typ. Ganska lyckat med andra ord.
Till dag två så hade vi bara fått de "tunga" låtarna. Så efter att ha kört benlåten (9min lång) och mage och rygg ca 8 ggr, var man rätt så mör i kroppen.
När dagen var slut fick vi ännu en låt att lära in till dagen efter... Jag fick Maglåten! Puuuh!
Jag var lite orolig över hur det skulle gå, för jag hade lite svårt med tekniken.
Så med lite tårar och envishet, trotsade jag nerositeten och satte faktiskt låten. Man körde låten två gånger. Första gången gick lite sämre. Men andra gången gick riktigt bra!
All nervositet liksom släppte och jag bara kände hur jag trivdes med det jag gjorde. Underbart!
Vill ge ett stort plus till våran utbildare Jim som var så pedagogisk och lugn genom hela utbildningen, vilket gjorde att hela gruppen kände sig trygg på något sätt.
Och så måste jag säga VILKET HÄRLIGT GÄNG! Alla var superhärliga, hjälptes åt och peppade varandra! Underbart!
Jag blev Godkänd på utbildningen (man man bli underkänd, få order om att skugga en annan instruktör innan man kör igång själv, eller godkänd.)
Men det är inte riktigt färdigt än. Jag har nu 3 månader på mig att filma när jag kör mitt pass och sedan få det bedömt och sedan få Les Mills Licens.
Glädjer mig till att köra igång. :)

Under dessa dagar bodde jag hos Bästa Malvina som också skulle på utbildning fast i Body Step.
Var rätt skönt att vi båda hade utbildning den helgen, vi hjälptes åt med allt. Vi gjorde matlådor, peppade varandra, körde låtarna för varandra osv. Helt toppen!
Och om du läser detta Malvina... Tusen tack igen! :)

Nu har jag babblat på om Body Balance hit och Body Balance dit. Men vad är det egentligen?
Body Balance är en blandning av Yoga, Tai chi och Pilates där du tränar styrka, balans och rörlighet till inspirerande musik.
Läs gärna mer på:


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0