Annorlunda resa till Phi phi

Om du vill vänta 3 timmar på att få en nära döden-upplevelse, åk till Phi Phi Island med Mandala Travel!

Okej, jag överdrev kanske LITE, men bara LITE.
Idag skulle vi åka till älskade Phi Phi Island, där jag har varit så många gånger att jag har tappat räkningen.
Oscar bokade en utflykt där det ingick att gå i land på kända Maya Bay, där filmen The Beach spelades in.
Vi skulle även stanna på några snorkelställen, Monkey beach, Khai Island och äta lunch på huvudön Phi Phi Don.
Klockan 9 skulle båten avgå från hamnen.
Det var fullt med folk och alla fick ett "armband" av garn runt handleden så att man skulle veta vilken grupp man tillhörde. Vi var orange.
De med blått band började gå på båten och lika så de med grön.
När de hade gjorde det och åkt iväg, satt alla vi med oranget band fortfarande kvar i hamnen.
Då kommer våran "engelsktalande" guide fram och ska börja förklara utflykten för oss och vad vi skulle göra.
Med den traskigaste engelskan försökte han förklara vart vi skulle, (samma meningar säkert 10ggr), medan han samtidigt försökte spela rolig och härmade massa djur och gjorde läten och sprang runt.
Ingen tyckte det var speciellt roligt, utan alla tittade mest på varandra och undrade vad det var för mupp till guide.
Stämmningen i hamnen började bli lagom irriterad, då vi nu var en timma sena med avgång.

Efter många om och men så kom vi iallafall på båten. Men.... Då ropar guiden: "Vi är för många på båten, 7 pers måste gå av och åka tillbaka till hotellet"
WTF! Var typ allas reaktion! Det var väl inte direkt vårat problem att de tagit med för många på båten?

Men det var nog 10 pers som utan att tveka, gick av båten. Alla var ganska trötta på förseningar och på guiden.
Vi tänkte detsamma, men beslöt oss ändå för att ge det en chans.
Men vi ångrade oss ganska snabbt....
Självaste resan var en plåga. Speedboats brukar ju inte vara det skönaste sättet att åka på med tanke på alla hopp och allt gung... Men om ni tänker er det som brukar vara och så lägger ni på lite extra vågor och tänker er att ni sitter i en båt som den känns som den ska braka sönder när som....
Då har ni våran resa.

Första stoppet var Maya Bay. Där fick vi gå i land... Och det var väl ganska fint... Men kanske lite väl mycket turister. (Bilder kommer senare).

Sedan åkte vi till ett snorkelställe, men jag snorklade inte. Var alldeles för trött.

Efter snorklingen var det dags för mat på en restaurang på huvudön Phi Phi Don.
Restaurangen låg precis på stranden och de hade dukat upp med buffé.
Vi tog för oss av maten, men tog bara en tugga var innan vi spottade ut maten och bestämde oss för att inte forsätta utflykten mer.
Så vi gick och bokade båtbiljetter med nästa färja hem, köpte varsin thaipannkakor och kikade lite i affärer.
Sedan sov vi lugnt och skönt på färjan hem.

Det var våran dag det. Inge vidare väder har det varit heller...vilket inte gör saken bättre.

Men nu ska vi försöka få bord på Taste, så det blir förhoppningsvis en bra avslutning på dagen iallafall :)